Základné údaje RCPU
Regionálne centrum podpory učiteľov pre okres: Ilava, Považská Bystrica, Púchov
Zriaďovateľ RCPU: ZŠ J.A. Komenského Púchov
Dátum vzniku RCPU: 1.9. 2022
Počet mentorských miest podľa zmluvy: 10
Počet obsadených mentorských miest: 10
Riaditeľ/ka RCPU: Mgr. Jana Brišová
Mail na riaditeľa RCPU: janka.brisova@zskompv.com
Telefón na riaditeľa RCPU: 0907 430 282
Vzdelávanie mentorov RCPU
A. Využitie prostriedkov edukačného portálu VIKI na tvorbu didaktických materiálov (5. oblasť:
digitalizácia)
Témy: skúmanie portálu VIKI z pohľadu potrieb učiteľa, štruktúra a nástroje portálu VIKI, knižnica,
práca s DEO, RIAM (tvorba účtov, email učiteľa), správca VIKI, úlohy s hodnotením, lekcie – detaily,
sekcie, elementy, metadáta, vytvorenie a sprístupnenie lekcie
– rozsah: 3 x 1 hodina online
– lektor: Peter Pallo
Účastníci za RCPU: Jana Brišová, Iveta Toroková, Jozefína Pivková, Mária Virgová, Martina Kališová, Ján Papik.
B. Ako hodnotia dobrí učitelia (2. oblasť: hodnotenie výsledkov žiakov)
Témy: základné úvahy a pojmy z oblasti hodnotenia, hodnotenie ako spätná väzba, spätná väzba ako významná súčasť učenia sa, ako poskytovať inštruktívnu spätnú väzbu (diagnostika, vysvetlenie a formulovanie odporúčaní), klasifikácia žiakov (t. j. hodnotenie známkami) – pozitíva a negatíva, slovné hodnotenie – pozitíva a negatíva, riešenie typických problémov učiteľov spojených s hodnotením žiakov
– rozsah: 30 hodín (prezenčne, online a dištančne)
– lektor: Vladimír Burjan
Účastníci za RCPU: Peter Cíbik, Jana Kucharíková, Martina Kališová,Mária Virgová
C. Didaktické reflektívne komunity (3. oblasť: vzdelávací proces a vyučovací štýl učiteľa)
– rozsah: 50 hodín (prezenčne, online a dištančne) formou inovačného vzdelávania
Témy: Identifikovať základné charakteristiky, princípy, postupy a indikátory profesijných učiacich sa komunít. 2. Diagnostikovať učiteľský kolektív v konkrétnej škole z hľadiska prítomnosti indikátorov PUK. 3. Rozvinúť kompetenciu účastníkov v oblasti používania, osvojovania si didaktickej reflexie prostredníctvom reflektívnych protokolov a následného facilitovania procesov. 4. Viesť štruktúrovanú diskusiu v súvislosti s tímovou spoluprácou učiteľov v rámci didaktických reflektívnych komunít.
odborný garant: Martin Brestovanský (Trnavská univerzita v Trnave)
Účastníci za RCPU: všetci mentori RCPU
D. Základy lektorských zručností
Témy: Analýza vzdelávacích potrieb; Ciele vzdelávania; Obsah vzdelávania Organizačné zabezpečenie vzdelávania, Príprava miestnosti, Priebeh vzdelávania, Úvodná časť vzdelávania, Ďalšie dni vzdelávania; Uzatvorenie vzdelávania; Metódy a formy vzdelávania; – Ako zvládnuť záťažové situácie; Vlastné hodnotenie vzdelávania/školenia – reflexia; Hodnotenie vzdelávania (učebné výsledky, využiteľnosť v praxi.
– rozsah: 24 hodín (prezenčne)
– lektori: Monika Kosárová
Účastníci za RCPU: všetci mentori RCPU
Budovanie partnerstiev
• Naše centrum sme predstavili spolu 40 krát v rôznych školách a pri rôznych príležitostiach.
• Najviac sa nám osvedčilo predstaviť centrum v škole pred dohodnutou poradou,
• Osobné stretnutia s riaditeľmi a rôznymi subjektmi priniesli možnosť vysvetliť zmysel nášho fungovania a otvorilo cestu na spoluprácu.
• Nadviazali sme spoluprácu s viacerými partnermi, ktoré budú poskytovať svoje služby najmä prostredníctvom workshopov, prednášok a diskusií učiteľom regiónu.
Predstavenie činnosti RCPU | 40 |
Bilaterálne stretnutia s riaditeľmi škôl a/alebo so zriaďovateľmi | 27 |
Multilaterálne stretnutia s viacerými potenciálnymi partnermi v regióne s cieľom networkingu | 19 |
Podpora pre učiteľov v regiónoch pri implementácii nového kurikula základného vzdelávania
• Mentori RCPU vykonali 261 návštev hodín a 473 konzultácií, spolu 734 jednotiek
• Spolu mentorovaných 48 učiteľov z 19 škôl, medzi nimi jedna riaditeľka a jedna zástupkyňa
• Najviac mentorovaných v ZŠ J.A Komenského Púchov, v ZŠ Slov. Partizánov PB a SZŠ DSA PB
• Problém zo začiatku spočíval v menšom záujme z dôvodu nepochopenia mentoringu a obáv učiteľov z kontroly, ďalej časté vypadávanie dohodnutých stretnutí z dôvodu PN/OČR
Mentoring | RCPU pre okres Ilava, Považská Bystrica, Púchov |
Návšteva vyučovacej hodiny | 261 |
Individuálna konzultácia | 463 |
SPOLU | 734 |
Jedinečný počet učiteľov, ktorým bol poskytovaný mentoring v školskom roku | 41 |
• RCPU realizovalo wsp, na prioritné témy témy Ochutnávka mentoringu, Spoznaj svet peňazí, Ako rozvíjať životné zručnosti, Asistent učiteľa v praxi, Metódy riešenia didaktického problému.
• Osvedčili sa nám wsp organizované priamo pre jednotlivé školy
• Facilitácia učiacej sa skupiny je aktivita, o ktorú je veľký záujem.
• Uskutočnili sa aj opakovane prednášky na tému Sebapoškodzovanie, Žiak s vývinovými poruchami v ZŠ, Šikana, Žiak s prejavmi agresivity vZŠ, Ako na medzipredmetové projekty s BBC micro:bitmi…
Typ aktivity | RCPU pre okres Ilava, Považská Bystrica, Púchov | Kumulovaný počet účastníkov |
celodňová skupinová aktivita | 1 | 19 |
poldňová skupinová aktivita | 53 | 887 |
facilitácia výmeny príkladov dobrej praxe | 25 | 189 |
prednáška | 8 | 119 |
organizovanie diskusií | 2 | 33 |
Kumulovaný počet účastníkov | 1227 |
Dosah na školy
Sieťovanie a partnerstvá
V rámci facilitácie sme organizovali kluby učiteľov dejepis a biológie, počet účastníkov bol však nižší. V tomto roku sieťovanie prebiehalo formou nadväzovania spolupráce a otvorených workshopov.
Iné
Napísali o nás: